Je těžší začít nebo vydržet?

Začátek roku je u spousty lidí ve znamení předsevzetí. Můžou mít nejrůznější podobu – přestat kouřit, začít cvičit apod. I když můžeme změnu aplikovat s novým ránem, týdnem, měsícem, rádi oddalujeme, a proto začátek nového roku bývá tím okamžikem, ke kterému všechny tyto „nové začátky“ směřují.

Pracuji jako osobní trenér, takže zůstaneme u pohybu a cvičení. Mnohokrát jsem slyšel větu „… musím se sebou už něco dělat …“. Má odpověď je nasnadě. „Přestaň o tom mluvit a udělej to!“ Pokud se Vám vyrojilo v hlavě tisíc důvodů, proč nemůžete hned teď začít, ignorujte je. Nejsou oprávněné. Prozradím Vám totiž, jak takový začátek může vypadat.

Proč si nabírat zprvu velké sousto? Začněte pomalu, krok za krokem. Ve světě, kde na nás neustále útočí zázračné tréninkové metody, přístroje, hubnoucí pilulky a další, není jednoduché se zorientovat. Navíc člověk přeprogramovaný moderní dobou rád vybírá nejjednodušší řešení, bezbolestnou a rychlou cestu, která bude vyžadovat nejmenší vlastní úsilí a iniciativu. Problém je, že taková cesta Vás k cíli těžko dovede. Pokud je tedy skutečně cílem udělat něco se svou postavou a zdravím. Dost často se totiž stává, že používáme tyto „snahy“ jako alibi před sebou samými nebo před ostatními: „Už jsem zkusil spousty diet/začal jsem cvičit, ale nefunguje to. Sice jsem něco shodil/a, ale mám to zas zpátky, takže na to kašlu.“ Přitom je to jednodušší, než si myslíte. Nehledejte pro začátek žádné složitosti. A Vy, co se hned od začátku pustíte do hard, brutal kruháčů apod., kde je 15 i 20 cvičenců na jednoho trenéra, zamyslete se, jestli je to úplně ideální začátek pro Vaše tělo, které doteď sedělo 8 hodin v práci a dalších x hodin doma před televizí. Jak tedy začít?

Choďte vždy, kdy je to možné. Podle doporučení WHO byste měli každý den udělat 10 000 kroků. Nebo věnujte 30-60 minut každý den (svižnější) chůzi.

V práci: každou hodinu 10 dřepů a 10 kliků

Dřepy – Nohy na šířku ramen, „sedejte“ zadkem dozadu, držte rovná záda, kolena se nesmí propadat dovnitř. 

 

 

 

 

Pokud nejsou nohy dostatečně silné, nebo trpíte nadváhou, můžete v začátcích provádět variantu s využitím židle (ideálně polohovatelnou). Postup je obdobný.

Kliky – Pozice rukou je lehce širší než pozice ramen, prsty směřují dopředu. Ramena a kyčle v jedné ose nejen v horní pozici ale po celou dobu pohybu. Klasický klik provádíme na zemi, jako regresi však můžeme využít opření o stěnu nebo stůl – jedná se o jednodušší variantu. Během celého pohybu vyvíjejte aktivní sílu – k zemi se „přitahujte“ a současně dlaně „šroubujte“ směrem do stran, prsty ale stále směřují dopředu, lokty dozadu. Ramena stahujte od uší, nepropadejte se mezi lopatkami

.

V posilovně/tělocvičně: dřepy, kliky, přítahy, stabilizace

V jednoduchosti je síla. Pro udržení zdraví si vystačíte s těmito čtyřmi základními cviky.

Tělo se samozřejmě během určité doby na zátěž adaptuje, proto je třeba zatížení zvyšovat. Toho dosáhnete dvěma způsoby: zvýšením počtu opakování (sérií), zvolením náročnější varianty daného cviku, případně použitím externí zátěže (činka, kettlebell apod).  Pokud se sebou chcete něco dělat, zvyšovat svou fyzickou zdatnost, neublížit si a vydržet, doporučuji spolupracovat s trenérem. V začátcích intenzivněji a následně můžete frekvenci společných tréninků snížit, záleží člověk od člověka. Někdo je více pohybově vnímavý jiný méně, někdo nad sebou potřebuje bič, další má tolik motivace a disciplíny, že je schopen pokračovat v nastavené metodice tréninku víceméně sám. Ano, najmout si trenéra je sice investice, ale je to investice do Vašeho zdraví. A co cennějšího v životě máme? Proto také důsledně vybírejte, komu se svěříte do rukou. Jsou to Vaše peníze a správný výběr vyžaduje taky trochu té zmíněné vlastní iniciativy.

Počty opakování, serií, intervaly a způsob odpočinku nejsou předmětem tohoto příspěvku.Cílem bylo ukázat, že začít můžete hned teď, bez výmluv a nepotřebujete žádné složité a zázračné stroje. Chce to jenom trochu vlastní iniciativy. Jak se říká „… bez práce nejsou koláče…“

Jak jste na tom Vy? Začali jste a úspěšně pokračujete nebo jste to vzdali?

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *